15 augusti 2011

För de vin intresserade

Vi har druckit mycket gott på vår semester, här kommer ett urval av det vi njutit av:
Châteauneuf-du-Pape, Close des papes 2004: Ett vin som hade kunnat legat och lagrats ytligare ett par år men var helt klart de bästa av de 3 Châteauneuf-du-Pape viner vi druckit den senaste tiden.

Châteauneuf-du-Pape, Chante Cigale 2005: Behövde ligga några år till, mycket sträv och en aning kartigt. Men det var gott men inte lika gott som Close des papes.

Klein Constantina, Vin de Constance (Sydafrika) 2004: Ett naturligt sött vin. Det var gott och passade till våran bär smulpaj som vi drack det till. Vart det värt de pengarna som jag gissar att Mr.B en gång betalat för det? Nej men jag fullkomligt älskar halvtorra och söta viner, gott var det. Hög alkoholhalt 14,2%. Gjord på muscat blanc á petits grains. Mycket tropiska frukter i både doft och arom.


Masi, Costasera, Amarone Classico Riserva 2003: Amarone är aldrig fel. Det var riktigt gott. Fick 91/100 i Wine Spectator. Doften var inte lika angenäm som smaken. Ett helt klart prisvärt vin.

Serafina 2008 IGT (Italien): Chardonnay är den dominerande druvan i detta vinet som är lätt kolsyrat. Kul att testa, ingen wow upplevelse men som sagt kul att testat. Friskt och fuktigt Dracks till pilgrims musslorna och parmesankorgen på 8 glas. Passade hyfsat.

Trabener Würzgarten Riesling Kabinett 2009 (Tyskland): Smakade mycket som en typsik halvtorr riesling ifrån Mosel. Inte den bästa klassen men inte heller den sämsta. Detta vin dracks till min röding på 8 glas och passade riktigt bra till maten.

Sdricca di Manzano 2007 DOC (Italien): Gjort på 100% Refosco druvan. (Ja hur många känner till den?) Doften var allt annat än angenäm men smaken var god. Plommon dominerade i aromen i detta tannin rika vin. Dracks till Mr.Bs lammytterfilé och jag tror att han tyckte att det fungerade ganska bra till maten.

Sist men absolut inte minst avslutar jag med en Champagne.

Champagne, Eagly-Ouriet, Brut, Crand cru: Kraftfull smak, fyllig och elegant precis så som jag älskar mina Champagner, doften var väldigt jästig och intensiv. Fullkomligt älskade smaken på denna Champagnen men var en aning besviken på moussen. Bubblorna steg ur glaset en aning för snabbt. Den är gjord på 75% Pinot Noir och 25% Chardonnay. (Förklarar min kärlek till den ju mindre Chardonnay oftast mer min smak).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar