28 augusti 2011

Svamp

Så var det söndag. Dagarna springer förbi. Vi åkte till Småland i tisdags. Kommer fram till vägen upp till huset kl 23.30 på kvällen och ska svänga in när vi ser att hela grusvägen är uppgrävd i mitten. Så det var bara att parkera bilen längst ner, ta så mycket vi fick med oss av packning och gå hela vägen upp till huset (ca 2km) i kolmörker. Onsdagen bjöd på svamp plockning, trevligt besked och annat smått och gott. På torsdagen blev det lite mer svamp plockning innan vi började hemresan neråt Malmö. Vi åkte förbi Vaggeryd och fikade med Mr.Bs farmor, pappa och så Gittan. Väl hemma i Malmö tog vi oss ner till Malmö festivalen och såg Bob Hund. Efter lite skrik så somnade Champagne med sina hörselskydd på sig.
Sen kom ju fredagen. Första jobb dagen för mig. Pappa fick komma hit och vara barnvakt några timmar medans jag och Mr.B jobbade. Min första dag var minst sagt intressant men får nog själv säga att jag tyckte att jag gjorde ganska bra ifrån mig. Stod i kassan hela dagen och vill nog påstå att jag lärde mig en hel del av det man bör kunna i kassan. Sen har jag ju visserligen jobbat med olika kassor på mina tidigare jobb. Vi hade bara en avgång som fick köpa alkohol så blev inte mycket alkohol sålt. Får nog säga att godis var det som var mest populärt att handla. Tisdag är det dags igen. Får se hur den dagen blir. Vi orkade aldrig ta oss ner till Malmö festivalen för att se the ark. Men de hade fått 5 i betyg för sitt uppträdande. Men vi åt i allafall lyxiga kantarellmackor här hemma och njöt av tystnaden.
Igår hade vi lördags mys här hemma. Åt god pasta. Vi gjorde kyckling och kantarell sås med timjan. Gudomligt gott. Så alla ni med kantareller och inte vet vad ni ska göra testa det. Valfri mängd av allt och så matlagnings grädde till såsen och glöm inte salt och peppar och toppa sedan med parmesan ost. Jumi! Till detta drack vi en Amarone. Corte Sant´Alda 2004. Kan drickas mellan 2007-2019. Vilken underbar Amarone! Var i himelriket vid varje klunk. Doften var gudomlig. Den doftade övermogna mörka bär och frukter, lite rusin och var lite eldig. Smaken var minst lika gudomlig. Fyllig, lite eldig, körsbärstoner, fat, kryddighet och lång eftersmak. Fick 89p av parker och utav mig får det 4,5 av 5. Utöver detta drack vi en god drink gjord på danzka vodka med smaken carnraz. Till detta muddlade vi lite frysta hallon och toppade med sprite. Mums, sen efterrätten blev lite Baileys.
Idag har jag rensat all svamp och ska snart förvälla den. Men först mata skrikig dotter.
Imorgon är det ny vecka och nya tag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar