15 augusti 2011

Semestern i korthet


Oj oj nu har man mycket att skriva när man haft semester. Vart ska man börja och hur mycket orkar ni läsare egentligen läsa?
Innan vi gjorde något annat var jag på arbetsintervju på Sturup för the nuance group som har taxfree butiken på Sturup. Så nu är man inte arbetslös längre. Allt gick vägen så ska börja jobba extra så fort allt pappersarbete är färdigt. Ska bli kul!
Vi har varit på Gunnars begravning vilket var det första som skede innan själva semestern började. Det var verkligen en super fin begravning. Efter begravningen var Mr.B tvungen att jobba i ett par dagar medans jag och lillstumpan stannade i Småland och bodde själva i porsamålen. En aning ensligt men det gick fin fint.

Sen började den riktiga semestern då vi begav oss upp till Stockholm på måndagen den 1/8. Det blev 2 dags turer med båt, spökvandring för barn i gamla stan (rekommenderas verkligen),
lunch med Mr.Bs syster och kille, lite butiker och allsång på skansen, där jag även hann med att växla några ord med sötaste Tess. Utöver det blev det lite badande både hav och i mammas bubbelpool. Härligt härligt. Kanske inte havet då jag avskyr kyla men bubbelpool är minsann aldrig fel. Vi åkte även en sväng förbi min farmor och farfars gamla sommarstuga. Var sig inte alls likt där! Massa nytt som byggts runt omkring. Tråkigt tycker jag.
För första gången på länge var hela syskonskran samlad. Ulle & Stina lämnade Tyskland för lite Sverige, Ems var upp och vi kom upp och Mallan & Petros är ju alltid där. Kul att kunna umgås lite med hela familjen. För Mr.B och Emmy blev det ringo åkande bakom båten medans en nöjd Lady S filmade. Champagne har varit en underbar liten dotter hela Stockholms vistelsen och har varit en hel del i händelsens centrum. På fredagen den 5/8 begav vi oss söder ut igen tillbaka till Småland men på vägen tog vi ett stopp på smultronstället i Söderköping. Första gången för mina medresenärer men min 2:a gång och jag vart lika mätt även denna gången. Ett glass ställe som får 4,5 av 5 i betyg!
Väl i Småland spenderades dagarna med svamp plockning (ca 10kg kantareller blev det),
plocka vinbär och göra gelé, rensa all svamp, torka all svamp, plocka lite blåbär, laga god mat, njuta av lugnet i Porsamålen och gå på Vrigstad marknad. Vi var även ute med "hajen" (Mr.Bs lilla roddbåt) och fiskade, dessvärre ingen fisk och inte heller så mycket tid till effektivt fiske. Champagne var hos farmor och Emmy var med oss och fiskade. Mr.B lyckades sätta 2 drag i sjöbotten men jag vann utan tvekan antal bottennapp. Mysigt var det även utan fisk.
För att lyxa till semestern lite hade vi en natt på hotell i Jönköping. Vi bodde på John Bauer hotell. Ett best western hotell som för närvarande var under renovering. Vi bodde i ett av de orenoverade rummen, men det var fräscht ändå. Ljust och rent. Hade nog fått sig en liten mini makeover. Sängen var bekväm. Utbudet av Tv kanaler var sämre (Lunds sjukhus har fler kanaler att erbjuda), toaletten helt Ok men varför sätter man tvål behållaren i duschen och schampoo och duschkräm behållaren vid handfatet? Inte så logiskt samt totalt oanvändbart. Tro mig jag försökte det fick bli en akut utryckning av Mr.B så mitt hår fick sitt liv tillbaka. Frukosten på hotellet var bra. Fanns det typiskt vanliga men jag tyckte att det var lite snålt med påläggs utbudet. Hotellet får en 3:a av 5 i betyg. På kvällen gick vi ut för middag och hade efter att spanat in menyer på nätet bestämt oss för 8 glas igen. Vi var ju så nöjda sist. Denna gången delade vi på en förrät som betstod av pilgrimsmusslor i parmesankorg med bresola chips. Ljuvligt god. Till detta drack vi ett vitt vin med namnet Serafina (2008) (mer om vinerna vi drack till maten kommer senare). Till huvudrätt åt jag en halstrad rödingfilé med kräftvårrulle.
Åh vad gott det var. Helt galet gott! Mr.B åt lammytterfilé med pistagetäcke och chevregratäng. Också fantastiskt gott! Efterrätt blev en kaffedrink med Dom Benedictine som allt annat riktigt gott och så åt vi en ljumen chokladbakelse med hallonsorbet. Kan inte annat än ge 8 glas 5 av 5. Allt var bra från början till slut. Servicen är utmärkt (vi lyckades få ett defekt vin även denna gången och servitören, samma som sist gör inget annat än sätter gästen i centrum) och maten är värd var enda krona. Så alla med vägarna förbi Jönköping 8 glas är nästan ett måste.
Semestern gick allt för snabbt och nu sitter man i Malmö igen. I en lägenhet där vi fått vattenläcka i badrummet pga golvbrunnen. Vem vet när det blir fixat. Ingen vill ta ansvar. Försäkringsbolagen vill inte stå för det, byggfirman vill inte ha med det att göra och jag skiter fullständigt i vem som är ansvarig för det, jag vill bara att det sak bli fixat så man kan leva ett normalt liv där jag bor!
Jag är hus sugen. Riktigt hus sugen. Längtar tills jag har en riktig inkomst så dröm kan bli verklighet.
Hunnit med 2 böcker under semestern. Veronica bestämmer sig för att dö av Paulo Coelho. Ja man kan vinna hur många nobel priser som helst men detta var flummigt. 2, av 5. Enda anledningen till att jag läste klart den var för jag ville veta om Veronica dog. Hur man svävar i luften och ser ner på sin kropp och förflyttar sig i något annat universum det är inget påhitt som jag uppskattar. För er som gör det är denna boken med all säkerhet läsvärd.
Den andra boken jag hann med får faktiskt 3,5 av 5 i betyg. Familjehemligheter av Niclas Ericsson. Ger läsarna en inblick i det homosexuella livet och givetvis är det mord och annat spännande med som får än att läsa sida efter sida utan problem.
Det var semstern i korthet det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar