11 maj 2011

Lilla fågel blå

En liten fågel tittat ut över boets kant. Tittar upp mot den blå himlen och tar sig till slut mod och slänger sig ut. Lilla fågel kämpar med sina vingar. I början går det lite trögt, fågel ser hur marken närmar sig och den åtråvärda himmeln försvinner allt längre bort. Lilla fågel bestämmer sig för att ta i lite till och snart har lilla fågel kommit upp, det går uppåt och uppåt. I några år flyger lilla fågel omkring. Upptäcker värden och njuter av att leva. Men medans åren går drabbas lilla fågel av olika missöden. Lilla fågel får kämpa. Kämpa hårt. Lilla fågel råkar ut för många jobbigheter. Men lilla fågel vägrar ge upp. Nu närmar sig det åter vinter och lilla fågel ska följa med de andra fåglarna söder ut. Upp upp i luften och tar sin plats i formationen. De andra fåglarna tjattrar och pratar lilla fågel försöker vara med, men hörs inte, syns inte. Flygningen blir bara jobbigare och jobbigare och lilla fågel känner sig mer ensam än någonsin där den flyger med alla andra små fåglar. Tjattret bland fåglarna blir värre och lilla fågel orkar snart inte mer. Lilla fågel känner hur viljan att flytta söderut blir mindre. Hur jobbigt kan det vara att stanna i kylan en endaste vinter? Fågeln saktar in och flyger ur formationen. Fågel hör de andra fåglarna skratt åt honom och hur de säger att han inte duger till. Se hur han ser ut, tjattar de. Fjunig och kal. Lilla fågel tänker för sig själv kanske är jag som den fula ankungen, kanske en dag livet blir lite lättare och kanske jag finner var jag hör hemma. Lilla fågel skadas allvarligt i vinterkylan, inte var lilla fågel skapad för att stanna kvar i kylan. Under många månader spenderar lilla fågel tid till att läka. Läka både psykiskt och fysiskt. När sommar sensommaren kommer sitter lilla fågel i telefonstolpar och ser hur de andra fåglarna svävar runt bland molnen och njuter av solen som värmer deras vingar. Lilla fågel önskar att han vågade ta sig dit. Upp bland molnen och njuta med de andra fåglarna. Men såren är djupa och han vill inte få fler motgångar. Lilla fågel tänker att livet i ensamhet kanske är det bästa livet har att ge. Hösten kommer och snart är det åter dags för fågel att bege sig söderut. Lilla fågel sitter på sina älskade telefonstolpar och funderar. Han är inte skapt för kylan, så han tar sig i kragen och svävar prövande uppåt i luften. Upp bland molnen och tar sin plats i formationen. Nya ansikten finns med i formationen och han hör hur några börjar tjattra med honom. Lilla fågel tänker för sig själv, livet kanske inte alltid är lätt men jag ska inte ge upp. Om jag försöker kanske lyckan kommer. Sommaren därpå är lilla fågel bra till mods och han tycker att allt ser ljusare ut. Det är inte alltid lätt men lilla fågel håller sig flygandes över telefonstolparna och ibland är han högt högt upp i det blå och leker med de andra fåglarna. Bara jag håller mig flygande, tänker lilla fågel blå och gör en liten sväng bland molnen. Bara jag håller mig flygande ska ingen kunna stoppa mig från att leva länge och lyckas. Lyckas vara lycklig och gilla livet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar