01 januari 2012

2012

Så var det 2012. Nytt år...igen. Nyårsafton tog slut snabbt. Kanske för jag somnade ganska snabbt efter 12 slaget på soffan.
Jag och kärleken lagade mat som jag blev riktigt nöjd med. Champagne höll oss sällskap fram till 21.30 sen var det nattning för henne.
I köket fortsatte matlagning i sällskap med 2 goda drinkar. Den ena var gin baserad med äpplejuice och ginger ale och den andra var vodka oriental appel baserad med lime och ginger ale. Goda var de minst sagt. Vår nyårsmiddag blev konjaks gratinerad hummer till förrätt och rådjursstek med hasselbackspotatis och hemmagjord konjaksås till varmrätt. Detta året var vi mogna nog att ta beslutet att inte göra någo dessert då vi vet att vi är för mätta efter middagen för att äta någon. Så det blev en liten choklad bit som dessert. Till vår middag drack vi givetvis gott. Till hummern lyxade vi till det med en champagne som endast kom i 6 ex till Malmö för några år sedan och kostade därefter också. Det var en 2002 blanc de blanc som heter Fleur de passion. The Wine Spectator gav den 92 poäng. Jag tyckte att det var en väldigt elegant champagne med en härlig mousse, mineral dominerande men med toner av gröna äpplen och citrusfrukter. En mycket god champagne med härlig lång efter smak men värd det den kostade? Nej inte riktigt. Men kul att ha prövat en prestigecuveé och den var absolut väldigt god. För att inte tala om den otroligt snygga flaskan. Just love it!

Till huvudrätten blev det givetvis ett rött vin. En Châteauneuf-du-Pape från Domaine de la solitude. Cuveé Barberini från 2007. Finns på vissa systembolag som en tillfällig vara. Detta var minst sagt ett mycket speciellt vin i smak och doft. På systembolaget beskrivs vinet följande: Komplex, kryddig smak med fatkaraktär, inslag av hallon, plommon, lagerblad, peppar, örter och choklad. Jag och Mr.B var rörande överens om att den dominerande smak och även doft var rökt korv. Kryddighet, fat, lagerblad och plommon gick också att känna i smak men doften för mig var bara rökt korv. Det var ett kraftigt vin med lång eftersmak, ett vin som inte riktigt passar sig som ett sällskapsvin utan till mat. Till den maten vi åt passade vinet hyfsat bra, men det tog tyvärr över lite.
Idag är då första dagen på det nya året. De började med en dotter som inte sov speciellt länge, följt av att städa upp i köket efter nyårsmiddagen. Tack gode gud för att vi har en diskmaskin. Det gör jobbet lite roligare och lite enklare. Eller ja enklare i alla fall så värst roligt är det ändå inte. Dagen har förflutit, snart kommer min kärlek hem och då ska jag ta tag i mitt nyårslöfte och bege mig till gymmet. Sen blir det middag ikväll men vad ska man äta?? Ja det är dagens problem det!
God fortsättning till er där ute.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar