17 januari 2012

Lite Recensioner

Börjar med lite böcker som lästs den senaste tiden:

Paganinikontraktet skriven av Lars Kepler, jag som gillade hypnotisören väldigt mycket kunde ju inte annat än lägga vantarna på denna boken och inte blev jag besviken. Tyckte att denna var snäppet bättre t.o.m. Var svår att lägga ifrån sig då man bara ville veta vad som skulle hända. En solklar 4 av 5.

Den siste tempelriddaren skriven av Raymond Khoury, jag var skeptisk till denna boken då jag tyckte att det lät som en fattig kopia av Da vinci koden av Dan Brown men ganska snabbt kom jag in i boken som har en story som skiljer sig väldigt mycket från just da vinci koden. Tycker att det är en bok värd att läsa men det blir 3 av 5. Vad ni än gör se aldrig filmen. Den är bara skrattretande och har man inte läst boken blir man absolut inte sugen på att göra det heller.

Pansarhjärta av Jo Nesbø. Galet bra bok med brutala mord, spänning, alkoholiserad och knarkande polis, kan det bli mycket bättre? Stark 4 av 5. (Måste dock påpeka att snömannen är snäppet bättre).

Predikanten av Camilla Läckberg. En person jag inte gillar, aldrig brytt mig om att läsa en enda bok med henne men ja denna tog vi med oss till Indien och blev läst med de övriga böcker vi tog med oss. En 3 av 5. Slutet blev lite spännande då man ändå ville veta vem mördaren var men fick det mig att vilja läsa fler böcker av henne? Nej, så bra var den inte.

Filmer:

Contagion med bl.a Matt Damon och Jude Law. Många filmer av dess slag har gjorts men jag gillar just denna typen av film när mänskligheten drabbas av okänt virus. Gillade film, speciellt att man själv får gissa till sig ett slut än det gamla vanliga hederliga amerikanska där alla får ett lyckligt slut. En svag 4 av 5. Bra skådespelarinsatser men oj vad pluffsig Matt Damon har blivit. (Gissar att han inte behövde pluffsa upp sig för rollen i filmen).

In Time med Justin Timberlake. Han gjorde rollen riktigt bra enligt mig, filmen i sig själv var en aning annorlunda men med ett typiskt amerikanskt slut. Jag ger filmen 3 av 5.

Wrecked med ja nästan bara Adrien Brody. Castaway fungerade med en man som pratade med sig själv men det fungerade inte i denna filmen. Det mest långdragna, urtista jag någonsin sett. 1 stjärna av 5 enbart för att Adrien Brody spelar sin roll ruggigt bra.

Den sista färden från 1972 med bl.a. Jon Voight och Burt Reynolds som jag aldrig tidigare sett men Mr.B pratat om. Knäppa byinvånare där alla med all säkerhet är släkt med varandra kan inte ge annat än en spännande känsla filmen igenom. En 4 av 5.

Bad teacher med bl.a. Cameron Diaz och Justin Timberlake. Min typ av humor vilket givetvis höjer betyget en del. Komedier får sällan allt för höga betyg eftersom många skämt är återkommande. Justin gör åter igen en bra skådespelarinsats som världens tönt. Slutet föresägbart. Men en 3 av 5.

Bridemaids med bl.a. Kristen Wiig, Maya Rudolph. Ytterligare en komedi med humor i min smak. Man skrattar gott på flera ställen men tyckte jag att det var en så stor succé som många andra. Nej den får faktsikt bara 3 av 4 av mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar