09 juni 2011

En kväll i Köpenhamn



Igår var jag och Champagne först på BVC för 6 månaders läkarbesöket sen bar det av till moster Emma för att lämna lillgumman. Hann vara lite hos Emma innan det var dags att möta min kärlek vid stationen för att tillsammans åka in till Köpenhamn (om detta låter vansingt att han åker från Kastrup för att möta upp mig i Malmö och inte I Köpenhamn så beror det på att vi lånade hans arbetskamrat tågkort och då fick det bli på detta vis).
Väl i Köpenhamn så tittade t.o.m solen fram och det var varmt och en aning kvavt. Vi gick en liten sväng först för att se lite om vi skulle testa någon ny restaurang eller om vi skulle äta på den vi åt på sist vi var i Köpenhamn. Vi svängde in i en matvarubutik och tittade lite på vin priser och vi insåg att vi måste åka in och handla vin någon gång snart. Vi har helt tomt på vita viner här hemma och det fanns mycket vettiga viner till bra priser.
Blev samma restaurang som sist. Frascati som den heter. Ligger nära Central stationen och tivoli. Vi var så nöjda sist vi var där. Jag åt en pasta med fisk och skaldjur
och Mr.B en pasta med kyckling tillsammans med ett vitt vin från Toscana på druvan Vermentino som jag är småkär i (dock inte lika speciell och god som den Vermentinon som långa bryggan har). Till efterrätt blev det Tiramisu, vit chokladtryffel med Sambucca och dricka till en Irish coffee och en Baileys kaffe. Maten var så otroligt god, bådas rätter. Vet inte om det var ett smartdrag att ha en vit topp på sig när man ska äta pasta i tunn sås. Eller ja snarare tvärtom var det ett smartdrag att beställa den maten när man visste att man hade en vit topp på sig? Efterrätten var med god. Mest speciell var den vita choklad tryffeln med sambuccan. Får ge detta restaurangbesöket en 4 av 5 stjärnor. Två proppmätta små fulla kära svenskar beger sig sedan till bion där popcorn och läsk införskaffades då det ingick i priset från Mr.Bs jobb. Vi såg på Water for elephants. Jag gillade den mycket. Har velat se den ett tag men trodde inte att jag skulle tycka att den var så bra som jag tyckte. Den får 3,5 stjärna av de 5 som är mitt ständiga max. Man blev berörd, man skrattade och man levde sig in i historien.
Givetvis hade det börjat regna när det var dags att bege sig hemåt. Men väl i Malmö hade det slutat regna, turligt nog då vi hade planerat att gå hem från Emma. Champagne sov som en stock när vi kom, blev mindre glad när hon flyttades men somnade om i vagnen snabbt och sov sedan till klockan 06:15 imorse.
Idag har det varit svalt och skönt ute och vi har varit på entré med Cicci. Först en liten fika och sedan en sväng i butikerna och gud va fina saker det finns. Man vill ju inget hellre än bara spendera varenda krona på söta kläder till Champagne och fina saker till sig själv och sen vill man ju så klart lägga en krona eller 2 på sin stora kärlek. Tur att jag är en sådan ekonom som jag är.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar