08 april 2010

In my head

Så var man i Sverige igen, har hunnit jobba en kväll men inte hunnit packa upp mina väskor. De ska bli dagens projekt. Visste ni att de går alldeles för lätt att shoppa i Turkiet De finns liksom så mycket fint man vill ha. Såg världens underbaraste lampor. De hade varit som gjorda för mig. Men hur släpar man hem en stor lampa? Precis de går liksom inte riktigt.
Istanbul var galet och underbart. Jag har haft en helt fantastisk weekend med så mycket skratt så jag har haft träningsvärk i magen. Jag skulle kunna skriva en triologi om denna himmelsk resa men jag gissar att de nog bara är jag och Mr.B som hade tyckt att den var rolig att läsa så jag återberättar bara en del av allt som vi gjort och hänt.
Börjar helt enkelt frå början: Anländer till en flygplats där jag möts av ett så himla fint leende. En så rolig taxi resa till hotellet, stackars de andra som var tvungna att åka med oss. Jag har aldrig varit med om en så konstig chaffis. I Istanbul sken solen på en alldeles klarblå himmel och de var riktig vår. Grönt grönt och grönt. Hotellet var fullkomligt fantastiskt (kommer nog några bilder). Ett badrum som jag hade kunnat bo i för alltid, var som ett eget litet hamam. En säng som fall fröken Sofia väldigt mycket i smak.
Missar frukosten första dagen (andra gången i Mr.Bs liv, men denna gången var de hans eget fel). Gick ut i den strålande solen hittade ett ganska mysigt café där vi satt ute och åt en frukost bestående av mackor och en torr äppelkaka. Dagen följdes av promenera i de ljuva vädret, hamnade i någon form av bazaar där de var så mycket folk så lilla jag nästan drabbades av panik (människor är inte min starka sida). Medans vi står där och försöker ta oss fram så går någon idiot förbi och stoppar in sin hand under min kjol och tar ett fast tag om min skinka. Jag var inte glad.
Vi var i blå moskén där jag behövde låna en längre kjol för att få komma in (och då hade jag ändå legins) och så behövde man någon form av slöja. Tackar för att man har pashminor. Jag var snyggare än någonsin...eller inte. Vi såg haiga Sofia, vi har hunnit strosa på strandpromenaden, varit på grand bazaar och krydd bazaar (underbart!!), shoppat, ätit på mysiga restauranger, druckit turkiskt vin (undvik i den mån de går), fikat, åkt båt till Asien sidan med andra ord har vi helt enkelt njutit och haft en av de bästa resorna någonsin.
Några saker som måste nämnas, Mr.B skulle gå och bli av med sitt Indien skägg, sätter mig till rätta inne på frisörsalongen och ser hur de skrider till verket med Mr.B. De börjar normalt, följt av att elda upp håret han har i öronen med en tändare (de måste varit 1 hårstrå eller så jag har aldrig sett något), en liten ansiktsmassage, föning av håret som reda var torrt (vi var ju där på grund av skägget), de styledes, sprutade på parfym så han skulle lukta gott för mig (haha). Detta var en så rolig upplevelse för en åskådare som jag. Jag skratta och fnissa och försökte att inte vara oförskämd, men de var ju bara så skoj.
En annan incident som nog måste nämnas lite (förlåt Mr.B) vi skulle äta jordgubbar med smält choklad på rummet. Mr.B kom på den briljanta planen hur vi skulle smälta chokladen. Jag sitter där på sängen i morgonrock med en bricka med jordgubbar och vin mitt på sängen, ser hur Mr.B pysslar (de var ett bra pyssel han var inne i som han så snällt själv beskrev de). Han fixar och donar och är koncentrerad över sitt chokladsmältande, jag tyckte att han var riktigt påhittig fram tills han lyckades slå ut all el i hela rummet. Där sitter man i ett kolsvart rum och skrattar så man nästan kissar på sig och istället för att lösa problemet så bestämmer sig Mr.B för att nä nu när jag inte alls kan se vad jag gör så måste jag kissa. Så in i badrummet försvinner han och mobiltelefonen som skickar ut s.o.s meddelande med lampan. Fullkomligt galet kul. Han röjde undan alla bevis på hur han var delaktig i el historian och så fick receptionen lösa problemet. Duktig Mr.B hade lyckas slå ut en huvudsäkring. Ibland kan man inte annat än vara stolt över de man har i sitt liv.
Hemresan var faktiskt inte alls så rolig. Jag åkte först och kom hem sist. Och hur kul är de att lämna något så underbart som Istanbul. Jag vet redan nu att de är en stad jag kommer återvända till. Finns restauranger kvar att prova, fler vägar att gå och mer att njuta av. Har aldrig sett en stad med så många moskeér, så mycket färg och söta gator. En kväll föll även böneropet från 2 närliggande moskeér mig i smak, tyckte att de var romantiskt där de bad nästan i kör i en behaglig "melodi". Låg i sängen och tittade upp på de fina taket och kände mig levande. Drömde mig bort och de kändes som jag var i en saga.
Om vi ska fortsätta med den tråkigare vardagen så var de jobb igår. Flöt på väldigt bra och en den bästa dricksen sen jag började där trots att de inte var mycket gäster. Åt en räkmacka, njöt av att hinna med alla gäster utan att stressa. Har nu ytligare 3 dagars jobb framför mig och en vinprovning. Nu är de bara att vänta på resan till Wien och så ska jag se om de blir en resa till Dusseldorf och Luxemburg i juni. Hade varit fantastiskt kul.
Dags att vakna till liv och försöka ta tag i dagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar